Doorzoek site

Hulp nodig of vragen? Bel 0297- 21 22 22

Saab geschiedenis

De geschiedenis van Saab tot 1959

Het is bijzonder te noemen, dat Saab tot de kleine groep automerken behoort, die vlak na de Tweede Wereldoorlog zijn opgericht en nu nog steeds bestaan. De oprichting van Saab stamt eigenlijk uit 1937, niet als autofabrikant, maar als die van oorlogsvliegtuigen: omdat de neutraalstelling van Zweden niet honderd procent zeker was, besloot men zich voor te bereiden op de oorlog, maar toen de neutraliteit een feit bleek, werd een ommezwaai gemaakt naar de fabricage van auto’s.

Rond het einde van WO II gingen ingenieurs van Saab, Svenska Aeroplan Aktie Bogalet, aan de slag om een personenauto te bouwen. Ze gebruikten de tweetaktmotor van de Duitse DKW met haar twee cilinders als model. Tegelijk ook werd de voorwielaandrijving een feit, één van de eigenschappen, waaraan we een SAAB nog steeds herkennen. Gunnar Ljungström, hoofd ontwikkeling bij de totstandkoming van de eerste Saab, was luchtvaartingenieur, zodat het vanzelf spreekt, dat de veiligheid van de inzittenden prioriteit nummer één was. Een eigenschap, waarmee Saab zich nog steeds onderscheidt.

Verantwoordelijk voor het exterieur van de Saab was Sixton Sason. Electrolux, Husqvarna en Aesa waren in die tijd bedrijven, die ontwerpen voerden van de hand van deze industriële ontwerper. Ook de Hasselbladcamera is een Sason-ontwerp. Ondanks hoge snelheden en zijwind zorgden de aerodynamische eigenschappen van de zelfdragende carrosserie voor weinig luchtweerstand en een strakke wegligging. Na vele proeven en experimenten kreeg de Saab aan het einde van 1946 haar uiteindelijke vorm, waarbij de dichte wielkasten aan de voorkant werden vervangen door open gewerkte, zodat er zich geen vuil kon ophopen.

Officieel moeten we 10 juni 1947 als het startmoment zien van Saab als autofabrikant. Toen werd namelijk de 92 aan het publiek getoond. Niet dat er direct veel geproduceerd werden, want veel was na de Tweede Wereldoorlog schaars en de behoefte aan auto’s niet direct groot, maar langzaam kwam de productie van de Saabs 92 op gang. Veelal in legergroen gespoten, omdat die verf in de fabriek na de oorlog nog in overvloed aanwezig was. Het eerste model had geen kofferdeksel, zodat de bagage alleen langs de achterbank naar binnen kon.

Het duurde nog tot december 1949 voordat er sprake was van een werkelijke serieproductie met in 1950 1246 auto’s, wat uiteindelijk opliep tot 2000 exemplaren per jaar.

In 1952 zag de 92B het licht: deze bezat een kofferdeksel, een grotere achterruit, beschikte over met foambeklede stoelen en was verkrijgbaar in verschillende kleuren. In ’54 kreeg de 92B o.a. chroomstrips en optioneel een zonnedak.

Na de aankondiging van de Saab 93 in 1959 werd al snel duidelijk, dat dit type een succes zou worden: dit kwam grotendeels door de aansprekende, moderne carrosserie met de nieuwe neus en de technische vernieuwingen en aanpassingen. Een nieuwe driecilinder tweetakt met een inhoud van 748 cc zat onder de kap, de versnellingsbak met nog steeds 3 versnellingen was nieuw, het elektrisch systeem had nu 12 volt in plaats van 6 en een enorm verbeterpunt: de voorwielophanging was geoptimaliseerd! Sixten Sason was wederom ontwerper van dit succesnummer. De Saab was nu goed genoeg om geëxporteerd te worden. Vanaf 1957 verschenen Saabs in vele landen, ook in Nederland. Uniek voor die tijd was de standaarduitrusting met bevestigingspunten voor de veiligheidsgordels. De Saab Granturismo 750 was de snelle versie met hoe kan het anders o.a. een toerenteller!

Saab na 1959

In 1959 rolde de eerste 95 uit de fabriek, een stationcarversie op basis van de 93. Deze had niet veel weg van de voorganger: men had de suicide-doors vervangen door gewone deuren en in het vernieuwde type een jaar later was de achterkant breder, de motorinhoud groter en had men het dashboard opnieuw aangepakt. Dit type, de Saab 96, zou een groot exportsucces naar Amerika worden. Opmerkelijk voor die tijd was de voor Saab hoogste jaarproductie in 1965 van 40.226 automobielen.

In 1968 introduceerde Saab de 99 met voorwielaandrijving en een motor van Triumph. Kenmerkend voor dat jaar was ook de fusie met het vrachtwagenmerk Scania-Vabis. Voor Saab-begrippen werden er grote productiecijfers gehaald: via 500.000 exemplaren in 1970 naar 1.000.000 Saabs in 1976!

In dat jaar werd de 99 Turbo geïntroduceerd, de eerste turbo-auto, die op grote schaal werd vervaardigd. De verlengde versie hiervan zou de Saab 900 Klassiek worden, die in 1978 van de band rolde. Tegelijkertijd werd de productie van de 96 beëindigd. Vanaf 1976 tot 2002 maakten we achtereenvolgens kennis met de 99 Turbo, de 900 Classic, de 9000, de 900 NG en de 9-3. In Amerika en Europa deden de verschillende Cabrioletversies het goed, ondanks de pittige prijskaartjes.

De samenwerking van Saab met andere bedrijven heeft in vele gevallen vruchten afgeworpen: zo heeft Saab bv. met Fiat, Alfa Romeo en Lancia voor verschillende auto’s één onderstel ontwikkeld. De samenwerking werd ook wel eens uit nood geboren: doordat Saab enkele jaren verlies leed, werd een overname door GM in 1989 noodzakelijk. General Motors werd met een investering van ruim 600.000.000 dollar grootste aandeelhouder en stelde de overname van de resterende aandelen binnen 10 jaar zeker. Helaas werd Saab niet winstgevend door deze actie, waardoor in 1991 besloten werd om de fabriek in Malmö te sluiten. Saab heette vanaf dat moment: Saab Automobile AB.

In 1994 besloot GM om op basis van het onderstel van de Opel Vectra een ‘Saab 900 nieuwe generatie’ te produceren. Saab was hier niet blij mee, maar voor het eerst sinds lange tijd was het merk winstgevend. Dit leidde echter niet tot verkoopsuccessen.

In 2000 werd General Motors volledig eigenaar van Saab. Men zag de toekomst rooskleurig tegemoet. Een en ander is echter anders verlopen en mondde bijna uit in een opheffing van ons dierbare merk. Gelukkig heeft de overname door Spyker dit voorkomen, zodat er weer moed voor de toekomst is. Een toekomst met perspectief! Want die verdient Saab!

Cookies zijn kleine tekstbestandjes die door onze website op uw computer geplaatst worden om uw winkelervaring te verbeteren. Door deze cookies kunnen we ervoor zorgen dat onze site op zijn best functioneert en verzamelen we gegevens voor analyse en verbetering van onze website.

In onze privacy statement kunt u een overzicht vinden van alle cookies die door onze website geplaatst worden.

Privacy Statement

Cookies Toestaan Cookies niet Toestaan Sluiten